Reformkor és színház

A NézőKépző programsorozat csúcsa Szabó Borbála: Kerengők – Csongor, Tündecímű darabjának színpadra állítása volt. Vörösmarty Mihály Csongor és Tündecímű drámája alapján az író és a rendező, Magács László egy nyári tábor keretében kezdett el együtt gondolkodni diákokkal, majd a próbafolyamat során számos alkalommal hívtunk meg osztályokat, hogy közösen alakítsuk ki a színpadi produkció végső formáját.

szinhaz

A program a bemutató után háromféle lehetőséget kínál az osztályok számára:

  • Az előadás megtekintése előtt beszélgetés az írónővel, Szabó Borbálával az újraírás nehézségeiről, elfogadottságáról és lehetőségeiről, valamint az új dráma megoldásairól.
  • Az előadás után lehetőség van a színpad bejárására. Mivel a rendezés ritka, bonyolult, és különösen izgalmas technikai megoldásokat alkalmaz, a kulisszák titka minden színház iránt érdeklődő diáknak hatalmas élményt jelenthet.
  • A program után a rendező, Magács László osztálytermi beszélgetéskeretében, a diákokkal közösen dolgozza fel a látott darab kérdéseit és problémáit.
    • Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek: A program 11-12. évfolyamon a „Társadalmi ismeretek” című tematikai egységhez kapcsolódva mutatja be Budapest kortárs ifjúsági szubkultúráit, felveti a generációs konfliktusok, a családmodellek és a társadalmi szerepek kérdéseit a mai Magyarországon.
    • Magyar nyelv és Irodalom: A program 9-10. évfolyamon a „Magyar irodalom a 19. század első felében” című tematikai egységhez kapcsolódik. Vörösmarty drámájának kortárs értelmezése az eredeti szöveg megértéséhez is kulcsot ad a diákok kezébe, miközben felveti a kortárs színpadi adaptáció és az újraírás művészi, társadalmi és technikai kérdéseit.
    • Dráma és tánc: Az előadáshoz kapcsolódó programsorozat egyedülálló módon ad lehetőséget a színház működésébe, egy előadás felépítésébe, a próbafolyamatba való betekintésre a dráma megszületésétől a kész produkció bemutatásáig.

Csongor szorongó, önképzavaros fiatal, aki nem tudja megkülönböztetni a számítógépes játékok világát a valóságtól. Próbálja megtalálni a saját helyét, miközben anyja (Mirigy), legjobb barátja (Balga), a szórakozóhelyek, a lányok, a lehetséges életcélok, hivatások, a pozitív és negatív befolyásoló erők között vergődik az éjszakai Budapesten. A beavató színházi előadás a diákokkal közösen értelmezi újra Vörösmarty Mihály darabját – milyen kilátásai vannak egy ma útnak induló fiatalnak? Milyen lehet Tündérország, és vajon hol talál rá Csongor?

A programhoz oktatási segédlet készült, mely innen letölthető.

Copyright 2017 © NÉZŐKÉPZŐ. Minden jog fenntartva!